• وبلاگ : صور اسرافيل
  • يادداشت : اين فقط يك كپي پيست است .
  • نظرات : 3 خصوصي ، 31 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    بسم الله الرحمن الرحيم

    برادر بزرگوارم سلام

    اجازه بديد قبل از هر چيز عرض كنم كه بنده از مقلدان حضرت آيت الله صانعي (دام ظله ) نيستم و اعتقادي هم به مطلق گرايي ندارم و بگويم كه عادت ندارم در چنين منازعاتي وارد شوم اما با خواندن نوشته دور از انتظارتان سكوت را تاب نياوردم . پس خواهش مي كنم تا انتهاي مطلب را با دقت و البته بدون اين كه برادرتان را به چيزي متهم نمائيد مطالعه بفرمائيد .

    نمي دانم شما چقدر با مباني اجتهاد و اصول آن در اسلام آشنايي داريد اما خوب است بدانيد آنچه ايشان درباره سن بلوغ دختران فرمودند مستند روائي دارد و تنها مشكلش اين است كه در ميان فقهاي عظيم الشأن اسلام ( ادام الله اظلالهم ) غير مشهور است اما اين بدان معنا نيست كه چنين فتوايي از مصاديق اجتهاد در برابر نصوص قرآني باشد چراكه در قرآن هيچ نصي براي تعيين سن تقويمي تكليف دختران يا پسران وجود ندارد و در روايات هم ايشان - بنا به دلائلي كه در جزوه فقهي منتشر شده در همين زمينه توضيح داده اند - هيچ روايتي را نص در اين موضوع ندانسته اند . غير از اين كه ايشان در همان رساله عمليه خودشان و هم در سايتشان تصريح كرده اند كه مسئله حجاب دختران قبل از سن بلوغ شرعي هم لازم است و ديگر اين كه فتوايشان را هم هرگز پس نگرفته اند و اساساً مگر مي شود فتوا را با مخالفت ديگران ( ولو ساير مراجع بزرگوار ) پس گرفت .

    در مورد برابري ديه زن و مرد و امثال اين ها هم بهتر بود جزوه هاي فقهي تحليلي ايشان را كه در هر موضوعي به صورت مجزا و به طريق علمي به تحليل روايات و آراء فقهاء بزرگوار و تبيين ادله فقهي نظريه خود پرداخته اند مطالعه مي فرموديد تا در پاسخ دوستمان نمي فرموديد : اجتهاد حد و مرز دارد نه اينكه درست در مقابل آيات قرآن و روايات اجتهاد كند .

    نمي گويم آنچه انديشه اجتهادي ايشان است درست است و يا غلط . اساساً حيات انديشه فقهي شيعه به همين نقدهاي علمي و فقهي است و حتماً نقد علمي و اجتهادي آراء آيت الله صانعي هم از اين مقوله مستثناء نخواهد بود اما ميان نقد عالمانه و پرخاشگري غير عالمانه و غير منصفانه فاصله طولاني وجود دارد .

    نمي دانم شما به خاطر داريد يا نه ؟!‏اما من درست به خاطر دارم كه وقتي امام (قدس الله رمسه ) فتواي معروف شطرنج و خريد و فروش آلات موسيقي را صادر فرمودند برخي از فقهاي بزرگوار چه غوغا و واويلايي راه انداختند و فرياد وا اسلاما سر دادند و اگر موقعيت سياسي امام نبود دوباره كاسه آب فرزندانش را آب مي كشيدند . كافي است سري به صحيفه امام بزنيد و نامه آيت الله قديري را در اين باره بخوانيد .

    در خصوص مرجع تقليد شدن يا امام جماعت شدن يا مسئله شهادت دادن خانمها و ... ، بد نيست كتاب ( زن در آينه جمال و جلال ) حضرت آيت الله جوادي آملي ( دام ظله العالي ) را هم مطالعه بفرمائيد .

    برادرم ، اخلاص و درد دينتان را مي ستايم اما هرگز روش نقدتان را بر نمي تابم .

    كاري نكنيم كه قبح اهانت به مرجعيت - به هر بهانه اي كه باشد- بشكند.

    از شما انتظاري بيش از اين مي رفت .

    در پناه مهربان عالم سربلند باشيد .

    يا حق

    پاسخ

    سلام . پس شما موافق اين نظريد كه برا ي اينكه حيات فقهي شيعه از بين نره هر كي از راه مي رسه بياد و فتواي جديد بده . پس بايد از اين اقاي صانعي تشكر كنيم كه نذاشتن حيات فقهيمون از بين بره .