بسم الله الرحمن الرحيم
دوست من سلام
از اين كه پاسخ مديريت ( و نه جواب من ) را نوشتيد ممنونم .
آنچه در پاسخ فرموديد نشان از اين دارد كه كلام برادرتان را درست درنيافته ايد. اصراري هم ندارم كه بيش از اين روي اين مورد با شما جدل كنم و قضاوت ميان اين دو ديدگاه را به مخاطبينتان وا گذار مي كنم چرا كه:
در خانه اگر كس است يك حرف بس است
برادرم ، ميان مرحوم آيت الله شريعتمداري و منتظري و آيت الله صانعي فاصله اي به وسعت زمين تا آسمان است . شما را به خدا قدري متين تر و با تقوا تر بيانديشيد و بنويسيد .
اگر گفتم حيات فقه شيعه به نقد فتاواي علماست و فتاواي آيت الله صانعي هم مستثني نيست بدان معني نيست كه به قول شما ( هر كس از راه برسد و يك فتوايي بدهد ) بلكه بدين معناست كه هيچ نظر فقهي از هر فقيه بزرگواري هم كه باشد از مصونيت برخوردار نبوده ، مطلق انگاشته نشود و مورد بررسي عالمانه قرار گيرد .
غير از اين كه آيت الله صانعي هر كسي نيست . زماني كه برخي آيات عظام امروز ( حفظهم الله ) هنوز در سطح اجتهاد مطرح نبودند ايشان به حكم امام راحل (قدس الله سره ) عضو فقهاي شوراي نگهبان بودند و نيز از اعضاء شوراي عالي قضائي ( كه لابد مي دانيد بنا به قانون بايد مجتهد باشند ). حتا به خاطر دارم كه يكي از چهل مجتهدي كه در آغاز رهبري مقام معظم رهبري ( دام ظلّه ) به اجتهاد ايشان شهادت داده بودند - تا شبهه يك شبه آيت الله شدن ايشان رابرطرف كنند - همين حضرت آيت الله صانعي بودند پس سابقه اجتهاد ايشان بيشتر از اين حرفهاست كه بخواهيد چنين بي پروا بنويسيد هر كسي بيايد و فتوايي بدهد .
باز هم تكرار مي كنم به هيچ وجه نمي خواهم بگويم كه نظرات فقهي ايشان را مطلقاً قبول دارم بلكه مي خواهم بگويم سيره حضرتعالي و آناني كه چون شما مي انديشند را قبول ندارم .
به اين كه فرموديد : اجتهاد حد و مرز دارد ، معتقدم اما بر اين باورم كه به صرف اين كه ما فتوايي را مخالف ظواهر آيات شناختيم حق نداريم بدون بررسيو نقد عالمانه ادله فقهي صاحب فتوا چنين ساده و راحت و بي هيچ استدلالي او را به مخالفت با نص آيات الهي متهم كنيم .
خداوند به من و شما و همه مسلمين تقواي بيشتري مرحمت فرمايد .