1 ـ من نه فقیه هستم ، و نه کسی هستم که بخوام درباره مبانی فقهی نظری بدم . ولی اینو نمی شه کتمان کرد که تا کنون دیده نشده ـ و یا به ندرت دیده شده ـ که فقهای محترم اینگونه نظرات بیرون از دایره فقه را در کنار نظرات فقهی خود قرار بدن و خدای نخواسته در پی آن باشند که از فقاهت خودشون برای اثبات یک نظر غیر فقهی استفاده کنند !
حال میرویم سر اصل مطلب.
2 ـ مدتی است آقای صانعی در بستر فریبی که برخی از افراد و گروه های آلوده سیاسی پیش روی ایشون گذاشتن ، نظراتی غیر فقهی ، غیر اسلامی و در تضاد آشکار با نظرات صریح حضرت امام(ره) مطرح می کنه و عجیب و تاسف آور آن که برخی غیر قابل توجیه است ، نوشتن این یادداشت نیز ضرورتی نداره ، زیرا نظرات بی پایه و اساس از این دسته کم نبوده و نیستند ولی مهم اینه که ما از نظر امام مایه نمی ذاریم .
3 ـ اکنون به جدیدترین اظهار نظر آقای صانعی که اوایل اردیبهشت ماه جاری در مصاحبه با سایت اینترنتی آفتاب ابراز داشته و علاوه بر سایتها و رسانه های مدعی اصلاحات با استقبال گسترده رسانه های ضد انقلاب روبرو شده است تو جه فرمایید :« همان گونه که بارها گفته ام ولی گوش شنوایی وجود ندارد و فریاد ما نیز به جایی نمی رسد ، ایجاد تغییرات در قانون مجازات اسلامی ضروری است اما نه به دلیل نسخ ، بلکه بر همان مبنایی که میرزای قمی فرموده که حدود ، تنها اختصاص به زمان حضرت امام معصوم علیه السلام دارد که از چند و چون آ ن اگاه است .»
مطابق این نظر آقای صانعی ، اجرای بسیاری از قوانین اسلام و از جمله حدود اسلامی تنها بعد از ظهور حضرت صاحب الزمان امکان پذیر است و در دوران غیبت ان حضرت ، بایستی اجرای حدود الهی تعطیل بشه. توجه کنید که آقای صانعی نمیگه این قوانین اسلامی اعتبار نداره ! و یا نسوخ شده ! بلکه معتقده اجرای آنها باید تا ظهور حضرت بقیه الله الاعظم به تعویق بیافته !
نتیجه این دیدگاه آقای صانعی دقیقا همان نظریه انحرافی « جدایی دین از سیاست » است که تشکیل حکومت اسلامی را قبل از ظهور حضرت صاحب الزمان علیه السلام ، نه فقط غیر ضروری ، بلکه حرام می دونه !
اکنون به نظر مبارک حضرت امام در این زمینه توجه فرمائید :
« بدیهی است ضرورت اجرای احکام که تشکیل حکومت رسول اکرم (ص) را لازم آورده ، منحصر و محدود به زمان آن حضرت نیست و پس از رحلت رسول اکرم (ص) نیز ادامه دارد. طبق آیه شریفه ، احکام اسلام محدود به زمان و مکان نیست و تا ابد باقی و لازم الاجر است . تنها برای زمان رسول اکرم (ص) نیامده تا پس از آن متروک شود و دیگر حدود وقصاص ، یعنی قانون جزای اسلام اجرا نشود » کتاب حکومت اسلامی حضرت امام ص 29
اولا : نه فقط مخالف نظر امام ، بلکه در تضاد اشکار با نظر آن بزرگوار است ، بنابراین آقای صانعی و برخی از کسانی که ایشون رو مورد سوء استفاده سیاسی قرار دادن نمی تونن ادعا کنن که اونچه که گفته بر خاسته از نظر امام راحل است .
ثالثا : نظر آقای صانعی با مبانی اولیه و اصول بدهی عقل و منطق نیز منافات داره. زیرا مطابق نظر ایشون ، دین مقدس اسلام ـ نستجیر بالله ـ تاریخ مصرف محدودی داره و بعد از رحلت رسول خدا (ص) و حداکثر دویست سال بعد از رحلت ایشان ـ یعنی آغاز غیبت کبری ـ باید بخشی از آن کنار گذاشته بشه و برای اداره امور به نسخه های دیگری مراجعه بشه !
مطابق این نظر آقای صانعی ، خداوند تبارک و تعالی برای مدتی ـ آغاز غیبت تا ظهور حضرت صاحب سلام الله علیه ـ نبوت را تعطیل کرده ! و این با مبانی عقلی ناسازگاره. چرا که نبوت عامه یعنی ضرورت ارسال پیامبران الهی و ادامه راه آنان با حضور امامان معصوم (ع) ، یک اصل و آموزه عقلایی است و این اصل عقلایی بدون مراجعه به آیات و روایات و صرفنظر از این که پیامبران و ائمه چه کسانی باشند ـ نبوت خاصه ـ نیز قابل اثبات است . بدیهی است که جناب آقای صانعی اصل «نبوت» را ـ نستجیر بالله ـ انکار نمیکنه بنابراین چرا نظریه ای می ده که با این اصل عقلی در تناقضه ؟!
ثالثا : دیگاه آقای صانعی با مبانی شناخته شده و بدیهی اسلام نیز منافات داره . چرا که آیات شریفه قرآن کریم و احادیث فراوان و غیر قابل تردیدی که از رسول خدا (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام رسیده و جناب صانعی به یقین از آن اطلاع وافر و کافی دارن نشون می ده که پیامبر اعظم (ص) خاتم پیامبران و دین اسلام ، آخرین دین خدا و برای همیشه تاریخ لازم التباع است . ولی نظر اعلام شده آقای صانعی بی آنکه خودش متوجه باشه این توهم را پدید میاره که ایشون ـ خدای نخواسته ـ پیروی از قوانین اسلام و یا دست کم ، بسیاری از قوانین حیات آفرین اون رو ، همیشگی نمی دونه ! چرا که معتقده اجرای حدود منحصر به زمان حضرت امام معصوم علیه السلام است و در غیبت آن بزرگوار می توان اجرای این حدود الهی را نادیده گرفت !
در این زمینه به فراز دیگری از نظر مبارک حضرت امام توجه فرمائید ، این نظر به قول امام راحل یک قضیه بدهی است که « تصور » آن باعث « تصدیق » است ، حضرت امام در پاسخ به نظراتی شبیه نظر آقای صانعی می فرمایند : « برای روشنی مطلب این سوال را مطرح می کنم : از غیبت صغری تا کنون که هزار و چند صد سال می گذرد و ممکن است صد هزار سال دیگر بگذرد و مصلحت اقتضاء نکند که حضرت تشریف بیاوند، در طول این مدت مدید، احکام اسلام باید زمین بماند و اجرا نشود ؟» آقای صانعی ظاهرا برای رفع برخی از شبهات در نظر خود تاکید کرده که منظورش منسوخ شدن حدود نیست و عجیب آن که حضرت امام در همین زمینه و با اشاره به همین دیگاه می فرماید :« اعتقاد به چنین مطالبی یا اظهار آنها ، بدتر از اعتقاد و اظهار منسوخ شدن اسلام است ».
4ـ متا سفانه آقای صانعی در مهرماه سال گذشته نیز در دیدار با اعضای سازمان مجاهدین انقلاب ، دست به تحریف نظر مبارک حضرت امام زده و با افزودن جمله ای به کلام امام راحل ، نظر آن بزرگوار را به نفع همین دیدگاه ـ که شرح آن گذشت ـ مصادره کرده .
روز جمعه ، 13 اردیبهشت . جناب آقای سید محمد خاتمی در جمع دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشگاه گیلان با حرارت از خطر تحریف نظرات امام سخن گفتند و نه فقط به تحریف های عجیب و غریب هم حزبی های خود اشاره ای نکردند ، بلکه به گونه ای سخن گفتند که اظهارات آنچنانی ایشان در سفر به آمریکا را به خاطر می آورد . اظهاراتی که آشکارا با نظارت صریح حضرت امام در تناقض بود ... آیا همه این تحریف ها که مستقیم و غیر مستقیم نظرات حکومتی حضرت امام را نشانه رفته اند ، تصادفی است ؟!! ... انشاءالله که تصادفی باشد !!!